فلسفهی ویل دورانت که انعکاس آن از تمام صفحات کتابهای این نویسنده، به ویژه از کتاب «بیداری ذهن» به گوش میرسد، بدون شک طرفدار حقوق انسان است و در خدمت ممتاز شمردن شکوه میراث فکری و هنری ماست. «بیداری ذهن» کتابی است که هم به عنوان مقدمهی نوشتههای ویل دورانت به کار میرود و هم به عنوان یک جمعبندی، تعریفی از نبوغ و راهنمای سفر به مکانهای دینی در چشمانداز تاریخ بشری است.
کوئلیو «برنده تنهاست» را در سال 2008 منتشر کرد. رمانی با درونمایهای از مراقبههای ژرف و مفاهیمی مانند رویاهای کودکانه و قدرت شخصی که در فضای دنیای مد، سینما و شهرت اتفاق میافتد. فضای این رمان تا حدودی جنایی است. «ایگور» یک کارآفرین موفق روس است که برای بازگرداندن عشق از دست رفتهاش در زندگی با همسر سابقش «اوا»، به جشنوارهی سینمایی کن آمده است. اما داستان به همین سادگی نیست و قصد نویسنده هم روایت یک داستان صرفا عاشقانه نیست.
برخی کتاب شهامت را کاربردیترین و قدرتمندترین کتاب دبی فورد میدانند. دبی فورد در شهامت روشی اثبات شده برای غلبه بر ترس، احساس ناامنی و آشکار ساختن شهامت را به مخاطب خویش آموزش میدهد. شهامتی که در درون هر کدام از ما نهفته است و ما باید با کشف و واردن کردن آن به عرصهی زندگی، مسیر زندگیمان را بهبود ببخشیم و اعتماد به نفس خود را بالا ببریم. گاهی ممکن است احساس کنیم شایستگی رسیدن به آرزوها و خواستههایمان را نداریم. وقتی احساس بیچارگی، ناتوانی و ضعف بر ما چیره شود، نمیتوانیم افکار منفیای که شکست و ناکامی را در ذهن ما گنجانده است را از خود دور کنیم و به سمت موفقیت گام برداریم. حلقهی گمشدهای که میتواند ما را از این چرخه شکست و ناامیدی خارج کند، شهامتی است که در وجود هر یک از ما وجود دارد و دبی فورد راه استفاده از آن را در این کتاب آموزش میدهد.
بریدا برای آموختن جادوگری، به سراغ استاد شناخته شده و قابل احترامی میرود که صدها شاگرد داشت. این استاد که «ویکا» نام دارد و تقریبا دو برابر بریدا سن دارد، زمانی عقیده داشت با تغییر دادن شاگردانش میتواند دنیا را تغییر دهد. او در نخستین ملاقات از بریدا میپرسد برای چه میخواهد جادوگری بیاموزد؟ و بریدا پاسخ میدهد: برای این که بتوانم به پرسش هایی که دربارهی زندگی دارم پاسخ بدهم و برای شناختن نیروهای مرموز، رفتن به آینده و سفر به گذشته. ویکا از همان ابتدا فهمید که در مقابل خود دیگرش ایستاده است. کوئلیو در این کتاب از دو سنت جادوگری سخن میگوید. سنت ماه و سنت خورشید. سنت خورشید به نوعی راهی عمومی و جهانی برای رسیدن به جهان ابدی است و یک اصل مهم دارد. اعتماد به شب تاریک ایمان. اما سنت ماه، سنت جادوگری آیینی و کهنی است که برای رسیدن به آن باید تمرینها زیاد و دشوار و مشقات فراوانی را تحمل کرد. بریدا، داستان همراهی جویندهای در راه تعالی است.
کتاب «چرا آدمهای خوب کارهای بد میکنند» از دو بخش کلی و دوازده فصل تشکیل شده است. بخش اول با «عنوان جنگ بیپایان» هفت فصل دارد. توپ پلاستیکی، شکاف میان تاریکی و روشنایی، تعادل الاکلنگی، شرم برتر، عواقب ترسهای درونی، بازپروری و تولد خود آسیبدیده و رمزگشایی از خود دروغین. بخش دوم «پیمان صلح» مان دارد و شامل پنج فصل است. نقابها، بیداری از انکار، التیام بخشیدن به شکاف درونی، قدرت بخشیدن و بازگشت به عشق.
دکتر فرانکل عنوان «آری به زندگی» را از ترانهای وام گرفته که برخی از زندانیان اردوگاههایی میخواندند که او نیز در آنها زندانی بوده. فرانکل اینجا موقعیتی را به تصویر میکشد و سؤالی نیز مطرح میکند. زندانیان اردوگاه بوخنوالد را تصور کنید که شکنجه میشوند، بیگاری میکنند و تقریباً از گرسنگی از پا درمیآیند. اما همین زندانیان، علیرغم تمام مصائب و رنجهای بیپایان خود، میان ترانههایشان امیدی مییابند و پوزخندزنان به بخت شوم خویش و زندانبانان میخوانند: «هرچه پیش آید، باز به زندگی آری میگوییم.» حال ما که بیشترمان زندگی راحتتری از اردوگاههای نازی را سپری میکنیم، نباید قادر باشیم به زندگی «آری» بگوییم؟ آنچه ویکتور فرانکل و اندیشههایش را از عموم کتب روانشناسی متمایز میکند این است که دکتر فرانکل، نکبت زندگی و سختیهای آن را نادیده نمیگیرد. خود یاد گرفته آنها را ببیند و باز، زندگی را انتخاب کند. در «آری به زندگی» نیز ویکتور فرانکل به ما یاد میدهد چطور با وجود تمام کجرفتاریها و بدکرداریهای چرخ زمانه، سمت زندگی بایستیم و به آن آری بگوییم.
کوبلر راس «در باب زندگی پس از مرگ» را نخستین بار در سال 1991 منتشر کرد. کتاب که تا کنون به زبانهای زیادی ترجمه شده و در نقاط مختلف جهان مطالعه شده، به طور کلی حول مفاهیمی چون معنای زندگی و مرگ، وجودِ پس از مرگ و کنار آمدن با مرگ یکی از والدین به بحث میپردازد. در فصل نخست از «زیستن و مردن» میگوید و بیش از هرچیز از لحظهی مرگ و سطوح سهگانهی آن سخن میگوید. فصلی بعدی...
«دبی فورد» کتاب «نیمهی تاریک وجود» را در ده فصل نوشته است. او ابتدا مباحث مدنظرش را بهتفصیل بیان کرده و برای آنکه هم در ذهن مخاطب جا بگیرند و هم جنبهی کاربردی بیابند، تمرینهایی را آخر هر فصل آورده است. تمرینهای دبی فورد شکل مراقبه دارند و میتوانند آرامش و احساس آزادی را به مخاطب هدیه دهند. از آنجا که تمرین بخش برجسته و مهمی از این اثر است، آوانامه نیز در اجرا و تدوین این بخشها، کوشیده مدیتیشنهای نویسنده را طوری ارائه کند که شنونده بتواند بی هیچ زحمتی، با حرفهای خانم فورد و تمرینهای او همراه شود و هنگام شنیدن کتاب، آنها را هم اجرا کند. آنچه از محتویات کتاب روایت میشود، کموبیش در ذهن مخاطب میماند و در جایی که لازم است، کمکحال او خواهد بود. اما تمرینها میتوانند امری باشند که شنونده، هم برای آرامش و هم برای مرور «نیمهی تاریک وجود»، مدام به آنها رجوع کند. به همین خاطر، تمرینها در فایلهایی جداگانه پس از هر فصل آمدهاند که دسترسی به آنها آسانتر شود.