کتابی که در دست دارید حاصل تجربیات دو مادر است که به مدت پنج سال در یک گروه تربیت کودک شرکت کردند تا بتوانند فرزندانشان را با روشهای بهتری پرورش دهند. از آنجا که نویسندگان کتاب روانشناس حرفهای نیستند، در این کتاب از اصطلاحات دشوار و فنی خبری نیست و نویسندگان با سادهترین زبان، تجربیات خود را در مقام مادر در دسترس خواننده قرار دادهاند. آنها حاصل یک دوره پنجساله کار گروهی زیر نظر دکتر هایم جینات را در این کتاب گرد آوردهاند و با طرح شکستها و موفقیتهایشان نشان میدهند که تربیت کودک، کاری ساده و پیشپاافتاده نیست
میلتون فریدمن کتاب «سرمایه داری و آزادی» را در سال 1962 منتشر کرد، که به نـوعی مـهمترین کتاب وی محسوب میشود و در آن از هرچه کمتر شدن نقش دولت در بازار آزاد، برای ایجاد آزادی سیاسی و اجتماعی دفاع کرد و نقش اقتصاد سرمایهداری در جامعهی آزاد را مورد بحث قرار داد. به نظر فریدمن، اقتصاد از سیاست جدا نیست و اقتصاد آزاد شرط لازم برای برقراری آزادی سیاسی است. در نتیجه، آزادی سیاسی نمیتواند بدون آزادی اقتصادی پابرجا بماند.
کتاب تأملبرانگیز «چرا جنگ؟» مروری بر مکاتبات بین آلبرت اینشتین و زیگموند فروید دو متفکر بزرگ جهان در قرن بیستم است که هر کدام در حوزهی پژوهشی خود سرآمد و مبدع بودند. این اثر مهم و کم حجم، به رخدادهای ویرانکنندهی جنگ در سراسر جهان از منظر فیزیکدانی آلمانی و روانشناسی اتریشی میپردازد که از قضا هر دو یهودیتبار هستند.
کتاب «بحران نفت در ایران: از ناسیونالیسم تا کودتا» پژوهش تازهی یرواند آبراهامیان، با نظر به ویراست تازهی اسناد محرمانهی سازمان سیا است که نشان میدهد آمریکا چگونه از لحظههای آغازین ملیشدن نفت، مداخلهی جدی و علنیاش در ایران را آغاز کرده است. این کتاب یک منبع و مرجع کارآمد برای کسانی است که در تاریخ معاصر ایران و بهویژه وقایع مربوط به ملی شدن نفت، روابط ایران و آمریکا، کودتای 28 مرداد و دوران نخستوزیری مصدق تحقیق میکنند یا علاقمند به مطالعه در این زمینه هستند.
پیرو فروچی در کتاب «بچههایمان به ما چه میآموزند؟» رفتارهای والدین و کودکان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. او در این کتاب مخاطب را به دنیای پر از عشق، صداقت، انرژی و معصومیت کودکان میبرد. در این اثر برخلاف دیگر کتب روانشناسی برای هر واکنش کودکان یک راهکار و دستورالعمل ارائه نمیشود. فروچی با نگارش این کتاب قصد داشته پدر مادر بودن را به والدین یادآوری کند و این به معنای آموزش دائمی و اصلاح کودکان نیست. بلکه به معنای لذت بردن از تربیت و رشد کودک به همراه یادگیری از آنهاست. بچهداری یک راه باارزش برای تغییر و لمس خوشبختی است. فروچی نظریههای تربیتی خود را ساده و با زبان طنز بیان کرده است. به همین علت میتواند مخاطب را به آسانی با خود همراه میکند که باعث شده این کتاب حتی برای افرادی که فرزندی ندارند جذاب و آموزنده باشد. کتاب مملو از شوخی و مثالهای ملموس در رابطه با واکنش کودکان در برابر حرفهای والدینشان است.
جین آستین «منسفیلد پارک» را با معارفهی دو خانوادهی «برترام» و «وارد» آغاز میکند. «سر تاماس برترام» مردی است ثروتمند با کلی کیاوبیا و البته صاحب منسفیلد پارک. از طرف دیگر، خانوادهی وارد از طبقهی متوسط با سه دختر که بزرگترینشان «ماریا» نام دارد. سر تاماس با دوشیزه وارد ازدواج میکند و از این طریق، زندگی ماریا دگرگون میشود. شخصیت اصلی داستان، یعنی «فانی پرایس» خواهرزادهی ماری است و در آغاز داستان، دوران کودکی را سپری میکند. هنگامهی نوجوانی فانی با اتفاقاتی همراه میشود که ملاقاتهای بیشتری از او در منسفیلد پارک را میطلبد. قهرمان خوشقلب و حساس رمان، شاهد رفتوآمد آدمهای جورواجور و ماجراهای بسیاری میشود و پردهی توطئهها و عشقهایی هم برداشته میشود و فانی باید در این طوفان حوادث، احساسات خود را هم تحت کنترل داشته باشد. البته طوفان حوادث، خود فانی را نیز درگیر میکند و آنچه او را با دیگران متفاوت میکند و فضیلتش میبخشد، اصرار بر حدود اخلاقیاش است.
جین آستین در «اما» به شرح سرگذشت خانوادهی وودهاس میپردازد و البته با محوریت دختر دوم خانواده یعنی اِما. قهرمان این داستان دختری است خیالباف، باهوش و جذاب که مدام آدمهای اطراف خود را درگیر ماجراهای عاشقانه میانگارد. ولی خودش ازدواج را چون خطری میداند و همواره در تلاش است از آن در امان بماند. ناگفته نماند که هرچه زمان میگذرد، هالهی خیالات بهمرور از واقعیات کنار میروند و...
فضای داستانی اِما، علاوه بر روایات عاشقانه و احساسی، طنز خوبی نیز دارد. جین آستین پیش از تحریر اِما نوشته بود قصد دارد در رمان جدیدش زنی را خلق کند که کسی جز خود نویسنده او را چندان دوست نداشته باشد. نویسنده در این اثر، پیشداوریای که الیزابتِ غرور و تعصب دچارش بود را با چند خصیصهی بد و خوب دیگر ترکیب کرده و کوشیده پیامهای مهمی را نیز با مخاطبش در میان بگذارد.
جین آستین در ترغیب داستان خانوادهی «الیوت» را روایت میکند. پدر خانواده مردی است به نام «والتر» که از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار است و البته به همین مقدار، مردی است متکبر و ظاهربین که آدمها را نیز بر اساس مناسب و ظواهر میسنجد. مادر خانواده فوت کرده و حالا، سر والتر سه دختر دارد. دختر بزرگش «الیزابت» نزدیکترین فرد به پدرش است و گویی تبختر و سطحینگری پدرش را نیز به ارث برده است. خواهر کوچکتر «مری» نام دارد. او که ازدواج کرده و دو فرزند هم دارد نیز گاه اسیر ظواهر میشود، گاه به تظاهر رو میآورد و گاه حسادت میورزد. اما دختر وسط خانوادهی الیوت یعنی «آن»، منطقی، بااخلاق و دلسوز است و شیفتهی مطالعه. «ترغیب» بیش از هرچیز و هرکس، داستان اوست. خصائص و سرنوشت هریک از این سه خواهر آنها را به سویی میکشد، اما پیوندشان با یکدیگر هرگز گسسته نمیشود. در اوان جوانی آن، مردی به اسم «فردریک ونتورث» از او خواستگاری میکند. خانواده و اطرافیان آن، او را ترغیب میکنند که دست رد به سینهی ونتورث بزند. آن نیز علیرغم میل خودش، به خواستگاری جواب رد میدهد. اما گذر ماهها و سالها، مرهمی بر دل آن نمیگذارد. سالها پس از برخورد اولیه، مسیر زندگی ونتورث و آن به هم نزدیک میشود. یادها، خاطرات و احساساتی باز زنده میشوند؛ در حالی که نه روزگار آن روزگار پیشین است و نه ونتورث و آن همان آدمهای قبل.
«نورثنگر ابی» روایتگر داستان زندگی دختری هفدهساله به نام «کاترین مورلند» است. او که یکی از ده فرزند یک کشیش روستایی است، دختری سادهدل است که علاقهی وافری به رمانهای ترسناک زمانهاش دارد. او گاه حوادث روزگار را هم از پشت عینک رمانهای محبوبش میبیند و بر اساس آنها و با مایههایی از تخیل به اتفاقها مینگرد و آنها را قضاوت میکند. اما جهان اطراف او بسیار متفاوت از جهان داستانهایش است و تجربهها، حوادث، سفرها و آشنایی با آدمهای جدید، جهان تازهای را به او مینمایاند که درک تازهای از حقیقت برایش ترسیم میکند.
تاریخ ایران مدرن را میتوان عملاً تاریخ تحول نهاد دولت در ایران سدهی نوزدهم و بیستم دانست. اگر چه در دوران قاجار به تعبیری، دولت، زائدهای از دربار بود و استبداد کهن هنوز آنقدر قدرت داشت که صدارت و وزرا را مهار کند، اما آبراهامیان معتقد است ریشههای شکلگیری یک دولت متمرکز را باید در تحولات سیاسی عصر قاجار جستوجو کرد. وی با تصویری که از ایران قاجاری میدهد به نوعی سعی دارد گذار تاریخی مردمان ایرانی را از جماعات پراکندهی تحت فرمان قدرتهای متعدد به یک جامعهی تحت حاکمیت یک دولت متمرکز نشان دهد. دولت به مثابه یک محرک عظیم در گسترش مناسبات مدرن و تحولات اجتماعی درونمایهی اصلی تحلیل تاریخ ایران مدرن است.